جهان از دیدگاه مردم آمریکا (بخش ششم)

مخاطبان اخبار خارجی

برای دو نسل از آمریکاییها ، تلویزیون پرکاربردترین منبع اخبار خارجی بوده است و با وجود غنای مواد موجود دیگر ، همچنان خواهد ماند. مطالعه روزنامه به خصوص در میان جوانان کاهش یافته است و مجلات خبری جای خالی را به خوبی پر نکرده اند. خدمات آنلاین بین سالهای 1995 و 1998 بیش از سه برابر شده است. بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات پیو ، در سال 1995 تنها 4 درصد آمریکاییها برای کسب اخبار حداقل هفته ای یکبار به اینترنت مراجعه می کردند. در سال 1998 ، این میزان از 15 تا 26 درصد بود. با وجود این ، این مطالعات هیچ شواهدی دال بر اینکه اینترنت به جایگزینی برای جریان اصلی مصرف اخبار تبدیل شده است ارائه نمی کند. مصرف اخبار اینترنتی در درجه نخست به عنوان مکملی برای اخبار متعارف عمل می کند.

ادامه نوشته

جهان از دیدگاه مردم آمریکا (بخش پنجم)

ما با استفاده از شمارش موضوعات در میدیا مانیتور برای ده خبر مهم طی پنج سال از 1991 تا 1997 در اخبار شبکه های آمریکایی ، برخی محاسبات مختصر را انجام دادیم (جدول زیر). در سال 1991 جنگ خلیج [فارس] که در مارس همان سال پایان یافت 18 درصد موضوعات خبری را تشکیل داد. فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق که یک کودتای شکست خورده به آن سرعت بخشید دومین خبری بود که بیشتر گزارش شده بود. میانگین آن 8 خبر در هفته بود. عراق با تمرکز بر روی بحران آوارگان کُرد و پوشش سلاحهای کشتار جمعی به عنوان یک عنصر مهم دوم ، چهارم بود. همچنین دو خبر دیگر درباره خاور نزدیک مهم بود : یکی تلاشهای آمریکا برای دستیابی به توافقنامه صلح عربی اسرائیلی و دیگری بازگشت آوارگان غربی که گروگانگیران طرفدار ایران آنها را در لبنان به گروگان گرفته بودند. هنگامی که موضوعات مربوط به این دو خبر به موضوعات مربوط به عراق افزوده شدند ، پوشش اخبار خاور نزدیک در آن سال بجز موضوعات مربوط به جنگ خلیج [فارس] در حقیقت از پوشش خبرهای اتحاد جماهیر شوروی فراتر رفت.

 
ادامه نوشته

جهان از دیدگاه مردم آمریکا (بخش چهارم)

انتشار اطلاعات 

تنها بخش کوچکی از همه اطلاعات درباره کشورهای خارجی از هر منبعی چه چاپی و چه الکترونیکی وارد جریان خبری می شود. بخشی از آن ملک خصوصی افراد است بنابراین منتشر نمی شود مگر آنکه به نفع مالک آن باشد. گذشته از این ، حتی اطلاعاتی که منتشر می شود باید برای فضا و زمان ناچیز همچنین برای جلب توجه مصرف کننده نهایی رقابت کند.

از لحاظ بخشی از فضا و زمان که به رویدادهای خارجی اختصاص می یابد ، شبکه های آمریکایی بیش از مطبوعات به آنها توجه کرده اند. به خصوص پس از آنکه شبکه های NBC و CBS در سال 1963 بخشهای خبری خود را به 30 دقیقه افزایش دادند ، این دو شبکه شروع به ایجاد پوشش خارجی خود نمودند.

ادامه نوشته

جهان از دیدگاه مردم آمریکا (بخش سوم)

مهمترین منابع اخبار خارجی ، نهادهای دولت آمریکا به ویژه کاخ سفید ، وزارت امور خارجه و پنتاگون هستند. هر کدام از اینها دیدگاه خاص خود را در خصوص کشورهایی که احتمال می رود رسانه ها درباره آنها گزارش بدهند و منفعتی در انتشار دیدگاه خود ، دارند. یک بحران بین المللی بر توانایی آنها برای مدیریت جریان اخبار درباره کشورهای خارجی می افزاید. توجه بر آنها متمرکز می شود. همه می خواهند بدانند دولت چگونه واکنش نشان می دهد. در همین حال ، این مسئولان به اطلاعات زیادی از کانالهای دیپلماتیک ، فعالیتهای اطلاعاتی ، مراقبت ماهواره ای و غیره دسترسی دارند که در دسترس دیگران نیست.

ادامه نوشته

جهان از ديدگاه مردم آمريکا (بخش دوم)

تولید اطلاعات

جهان پر از اطلاعات جذاب است. هیچ کس از آنچه روی داده است اطلاع نخواهد یافت مگر آنکه کسی باشد که با زبانی که مردم می فهمند درباره آن اطلاع دهد. با ظهور رادیو و به ویژه تلویزیون ، رسانه های آنگلوامریکن بر جمع آوری اطلاعات درباره رویدادها مسلط شدند ( Tunstall 1977 ). این تسلط به تنهایی یا حتی اساساً بر فناوری بنا نشده است. تهیه کنندگی ، ذخیره ای از استعداد و زبانی که در بخشهای زیادی از جهان فهمیده می شود دست کم به یک اندازه مهم بودند. سرمایه گذاریهای مورد نیاز فناوری در حال تغییر ، تشویق به تشکیل مجموعه های رسانه ای کرده است که با پیوند و منابع بسیارشان بر اکثر اطلاعاتی که به شبکه های بین المللی راه می یابند تسلط دارند.

ادامه نوشته

جهان از ديدگاه مردم آمريکا (بخش اول)

جهان از ديدگاه مردم آمريکا 
تصاوير رسانه اي و آگاهي عمومي

به قلم :
Kurt Lang and Gladys Engel Lang
مترجم : حسين حکيم زاده

مقدمه

ايالات متحده در هر مقياسي يک جامعه غني اطلاعاتي است. داشتن تلويزيون تقريباً جهاني شده است و داشتن دستگاههاي الکترونيک نيز به زودي جهاني خواهد شد. در سال 1996 يک چهارم خانواده هاي آمريکايي مودم داشتند و تقريباً نيمي از آنها براي وصل شدن به اينترنت استفاده مي شد (Princeton Survey Research Associates 1996 : x,xi; RTNDF 1996 : 73). رسانه هاي چاپي متنوع که هنوز هم موفق هستند ، در حال پر کردن شکافها از طريق سازگار کردن فعاليتهاي خود با جهان فوري و بازي هستند که ارتباطات الکترونيک آنرا ممکن ساخته است.

ادامه نوشته

بررسي مديريت بحران حومه هاي شهري فرانسه در خبرگزاري فرانس پرس

موضوع پايان نامه : بررسي مديريت بحران حومه هاي شهري آبان 84 فرانسه در خبرگزاري فرانسه

دانشکده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
پايان نامه دوره کارشناسي ارشد ارتباطات
گرايش مديريت رسانه

دانشجو : غلامرضا رمضاني
استاد راهنما : دکتر عليرضا کاوياني
استاد مشاور : دکتر طاهر روشندل
پاييز 1386

ادامه نوشته

بررسی عوامل مؤثر بر ارتقاي شغلي کارکنان زن در صدا و سیما

موضوع پايان نامه : بررسي عوامل مؤثر بر ارتقاي شغلي کارکنان زن به پست هاي مديريتي در حوزه صف سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در سال 1386

دانشکده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
پايان نامه دوره کارشناسي ارشد مديريت رسانه

دانشجو : مژگان گوزل زاده
استاد راهنما : دکتر طاهر روشندل اربطاني
استاد مشاور : دکتر سهيلا صادقي فسائي

پاييز 1387

ادامه نوشته

موانع بین المللی شدن فیلم سازی مستند در ایران

موضوع پایان نامه : موانع بین المللی شدن فیلم سازی مستند در ایران

دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
پایان نامه کارشناسی ارشد تهیه کنندگی

دانشجو : امير طيبي
استاد راهنما : دکتر احمد ضابطي جهرمي
استاد مشاور : آقاي محمد رضا پاسدار
پاييز 1387

ادامه نوشته

منابع درسی رشته ژورنالیسم

منابع درسی رشته ژورنالیسم

مبانی ارتباط جمعی :

مبانی ارتباطات جمعی نوشته دکتر سید محمد دادگران ؛ ارتباط شناسی نوشته دکتر مهدی محسنیان راد ، انتشارات سروش

نظریه های ارتباطات :

مقدمه ای بر نظریه ارتباط جمعی نوشته دنیس مک کویل ترجمه پرویز اجلالی

ادامه نوشته

جزوه مستندسازی 7 (پایانی)

جزوه درس استاد دکتر احمد ضابطی جهرمی

هدف و ماموريت ما از توليد فيلم مستند عبارت است از :

1- اطلاعاتي در خصوص يک موضوع ، آگاهي و شناخت به مخاطب بدهيم.
2- فيلم مستند بايد مخاطب را در لذت زيبايي شناختي شريک کند.

فيلمهاي ژورناليستي هدف اول را دنبال مي کنند و به محتوا بهاي عمده مي دهند. در مستندهاي توصيفي و شکل گرا ، عمدتاً هدف دوم در کنار هدف اول دنبال مي شود. اما فرم آنها ابداعي است. گاهي گزارش خبري ترکيبي از محورهاي مصاحبه و گفتار است.

ادامه نوشته

جزوه مستندسازی 6

جزوه درس استاد دکتر احمد ضابطی جهرمی

مستند گزارشي (Reportage Documentary) :
مستندهاي خبري هسته مستند گزارشي اند. خبر هسته فيلم مستند گزارشي است که از لحاظ زماني بسط يافته است. مهارتهاي حرفه اي وسيع تر و متنوع تري در توليد مستند گزارشي به کار مي رود.
فيلم مستند گزارشي متکي به تحقيق است. برتري محتوا در اين فيلم آشکار است و اهميت بيشتري نسبت به فرم دارد.
مستند گزارشي بايد حدوداً متقارن اعلام خبر ، توليد شود. بايد توليد آن سريع و فوري صورت گيرد تا موضوع به فراموشي سپرده نشود.

ادامه نوشته

جزوه مستندسازی 5

جزوه درس استاد دکتر احمد ضابطی جهرمی

انواع برشها در فيلم :
الف – Free Cut
ب – Match Cut
ج -  Jump Cut

نکته درباره تدوين فيلمهاي خبري : اغلب برشها در اين فيلمها از نوع برش «پرش» (Jump Cut) است. نقطه مقابل آن برش انطباقي (Match Cut) است که کمتر ديده مي شود.
برش آزاد Free Cut : برشي که موضوع دو نما کاملا مستقل است. مثلا يکي تصوير قطار و ديگري تصوير يک ساختمان است. در اين نوع برش ، نقطه قطع و اتصال براي انطباق دو نما مهم نيست. تنها چيز مهم در اين نوع برش ، «طول نما» ها است که ريتم را تعيين مي کند.

ادامه نوشته

جزوه مستندسازی 4

جزوه درس استاد دکتر احمد ضابطی جهرمی

تقسيم بندي انواع مستندهاي گزارشي بر اساس محور اجرا :
1- مستندهاي گفتار محور
2- مستندهاي مجري محور
3- مستندهاي مصاحبه محور

در مستندهاي گفتار محور ابتدا گفتار را مي نويسيم سپس تدوين بر اساس گفتار صورت مي گيرد.
در طبقه بندي زير ، هر چه به سمت پايين حرکت مي کنيم فرم بر محتوا غلبه پيدا مي کند.
1- مستندهاي خبري : نوعي مستند ژورناليستي است. (News Reel – Video News) 
2- مستندهاي گزارشي : نوعي مستند ژورناليستي است. (Reportage Documentary)
3- مستند توصيفي Descriptive Documentary.
4- مستند شکل گرا (تجريدي ، آبستره) Formalistic Documentary.

ادامه نوشته

جزوه مستندسازی 3

جزوه درس استاد دکتر احمد ضابطی جهرمی

گونه شناسي و ساختار شناسي فيلم مستند  (Typology of Documentary):

براي شناخت فيلم مستند چهار طبقه بندي معمول و رايج است. بر هر طبقه بندي ايرادهايي وارد است. طبقه بندي بر اساس فرم يا ساختار ، علمي ترين و رضايت بخش ترين طبقه بندي است.

انواع طبقه بندي هاي فیلم مستند :

الف – بر مبناي موضوع فيلم مستند
ب – بر مبناي کاربرد يا هدف کارکردي فيلم مستند
ج – بر مبناي ساختار و يا تکامل فرم (پيچيده تر شدن ساختار فيلم مستند)
د – بر مبناي فرآيند توليد فيلم مستند
اشکال طبقه بندي بر اساس موضوع ، بي نهايت بودن موضوعات است .

ادامه نوشته

جزوه مستندسازی 2

جزوه درس استاد دکتر احمد ضابطی جهرمی

مستند و مفهوم آن :

مستند بر پايه امور واقعي (Facts) استوار است. فيلم خبري هم يک فيلم مستند است اما از جنبه هاي زيبايي شناسي و هنري کم بهره است.
تعريف دوم فيلم مستند : فيلم و يا برنامه اي است که با استفاده از يک موضوع واقعي که با حضور يا مشارکت افراد حقيقي در فضاي متعلق به رويداد ، ضبط شده است و مستندساز به طور خلاق به تفسير يا بيان آن رويداد مي پردازد.
فيلمهاي خبري فاقد فرم هستند (Formless) يا فرمهاي ضعيف و از لحاظ زيبايي شناسي فرم هاي عقب افتاده اي دارند. به همين سبب فيلمهاي مستند خبري در حوزه «هنر» مستندسازي قرار نمي گيرند. هدف فيلمهاي خبري واقع نگار ، ارائه اطلاعات روز است.

ادامه نوشته

جزوه مستندسازی 1

جزوه درس استاد دکتر احمد ضابطی جهرمی

تعريف فيلم مستند :
فيلم مستند يعني ضبط و شکار لحظاتي از زندگي در حال وقوع و سپس تدوين معنادار آنها (تعريف ژيگا ورتوف – بنيانگذار مکتب سينما حقيقت - روسيه – 1920)

همه فيلمهاي مستند سه ويژگي اصلي دارند :
1- موضوع فيلم واقعي است نه تخيلي.
2- فضاي واقعي
3- شخيتهاي واقعي Real People

ادامه نوشته

بررسي وضعيت بازاريابي اينترنتي در ايران

عنوان پایان نامه : بررسي وضعيت بازاريابي اينترنتي در ايران (آسيب شناسي بازاريابي اينترنتي در ايران)

دانشکده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
پايان نامه کارشناسي ارشد
رشته تبليغات تلويزيوني و بازاريابي

دانشجو : حميد رضا عبدالرزاقي
استاد راهنما : دکتر محمد قلي ميناوند
استاد مشاور : دکتر محمود دهقان
تابستان 1386

ادامه نوشته

بررسي جو سازماني موجود و مطلوب در سازمان صدا و سيما

عنوان پایان نامه : بررسي جو سازماني موجود و مطلوب در سازمان صدا و سيما

دانشکده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
گروه ارتباطات و مديريت رسانه
پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت رسانه

استاد راهنما : دکتر سعيد سرابي
استاد مشاور : دکتر طاهر روشندل اربطاني
پژوهشگر : ناصر شريفي
پاييز 1386

ادامه نوشته

مفاهیم ارتباط جمعی

اصطلاح "ارتباط جمعی" اصطلاحی است که کاربردهای گوناگونی دارد اما با وجود احتمال سردرگمی ، معمولاً معنی آن از سیاق کلام مشخص می شود. این کاربردها شامل اشاره به فعالیتهای وسایل ارتباط جمعی به عنوان یک گروه ، استفاده از معانی یک مفهوم "گستردگی" برای تمایز بین رسانه ها و فعالیتهای آنها و طرح سؤالاتی دربارۀ ارتباط است که مربوط به فعالیتهای رسانه های گروهی باشد. تنها کاربرد سوم این اصطلاح است که روند واقعی ارتباط را بدیهی نمی داند.

ادامه نوشته

نظریه های حوزه عمومی

هابرماس :
از لحاظ تاریخی ، توسعه ارتباطات و حمل و نقل یکی از نیروهای محرکه توسعه جامعه مدرن است. این مسئله باعث ایجاد انقلاب صنعتی شد و همچنان برای انسجام جامعه مدرن ضروری است.

از دیدگاه یورگن هابرماس ، توسعه رسانه های جمعی عاملی اساسی برای انتقال از یک نظام مطلق گرا به جامعه لیبرال دمکراتیک بود. وی معتقد بود جامعه به طور فزاینده ای دو قطبی شد و به حوزه های "عمومی" از یک سو (اشاره به ظهور دولت و فعالیت سیاسی مرتبط) و حوزه "خصوصی" از سویی دیگر (که حوزه روابط شخصی و خانواده بود) تقسیم بندی شد.

ادامه نوشته

بررسي بازنمايي هاي مهدوي در سري چهارم برنامه "به سوي ظهور"

عنوان پایان نامه : بررسي بازنمايي هاي مهدوي در سري چهارم برنامه "به سوي ظهور"

دانشکده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
پايان نامه دوره کارشناسي ارشد رشته علوم ارتباطات
گرايش تحقيق در ارتباطات

دانشجو : نغمه خليل بيگي
استاد راهنما : دکتر عبدالله گيويان
استاد مشاور : دکتر محمد علي هرمزي زاده
زمستان 1385

ادامه نوشته

نشانه و معنا در تبلیغات تلویزیونی فیلم های سینمایی

عنوان پایان نامه : نشانه و معنا در تبلیغات تلویزیونی فیلم های سینمایی

دانشکده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
پايان نامه کارشناسي ارشد
رشته تبليغات و بازاريابي

دانشجو : شعله معراجي اسکويي
استاد راهنما : دکتر مهدي رحيميان
پاييز 1385

ادامه نوشته

تبليغات بازرگاني صدا و سيما ، مطالعه فرآيند سياستگذاري و رويکرد برنامه ريزي

عنوان پایان نامه : تبليغات بازرگاني صدا و سيما ، مطالعه فرآيند سياستگذاري و رويکرد برنامه ريزي

دانشکده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
پايان نامه دوره کارشناسي ارشد ارتباطات
گرايش تحقيق

دانشجو : محبوبه علي محمدي
استاد راهنما : دکتر حسين رضي
استاد مشاور : دکتر محمود دهقان طرزجاني
زمستان 1385

ادامه نوشته

بررسي انگيزه هاي وبلاگ نويسي

عنوان پایان نامه : بررسي انگيزه هاي وبلاگ نويسي و ارتباط آن با ويژگيهاي جمعيت شناختي وبلاگ نويسهاي فارسي زبان ايراني

دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
گروه ارتباطات و مدیریت رسانه
پایان نامه کارشناسی ارشد

استاد راهنما : دکتر محمد قلی میناوند
استاد مشاور : دکتر امید علی مسعودی
پژوهشگر : محمد زند کریمخانی
زمستان 1385

ادامه نوشته

بررسي عوامل رضايت شغلي کارکنان واحد مرکزي خبر

عنوان پایان نامه : بررسي عوامل رضايت شغلي کارکنان واحد مرکزي خبر

دانشکده صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران
گروه ارتباطات و مديريت رسانه
پايان نامه کارشناسي ارشد

استاد راهنما : دکتر عليرضا کاوياني
استاد مشاور : دکتر سعيد سرابي
پژوهشگر : اسماعيل جوانفکر شهري
بهار 1386

ادامه نوشته

ادغام تامسون و رویترز

گروه تامسون رویترز به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای اطلاع رسانی جهان در 29 فروردین ۱۳۸۷ از ادغام مؤسسه تامسون با گروه رویترز تأسیس شد.

تامسون ، رویترز را به ارزش 16 میلیارد دلار خرید و تام گلاسر رئیس سابق رویترز ریاست این شرکت جدید را به عهده گرفت.

ادامه نوشته

برخی تعاریف در خصوص بازدید از صفحات وب

برخی تعاریف در خصوص بازدید از صفحات وب

 

page view : تعداد بازدید از صفحات وب.

visit : تعداد افرادی که یک سایت را می بینند.

page views per visit : تقسیم تعداد page view بر visit .

hit : مجموع تعداد عکسهای یک صفحه به علاوه یک. تعداد hit آمار دقیقی از بازدید از یک صفحه یا سایت ارائه نمی دهد.

IP number : شماره هر دستگاهی که در وب حضور دارد.

IP number : آدرس یک سایت که یک هویت چهار بخشی است که با نقطه از یکدیگر جدا می شوند. هر دستگاهی که بر روی اینترنت قرار می گیرد یک شماره مخصوص دارد. برخی ماشینها domain name دارند تا به یادآوری آن آسانتر باشد.

 

برخی سایتها امکاناتی را در اختیار مدیران سایتها یا وبلاگها قرار می دهند که بتوانند اطلاعات کاملی در خصوص میزان بازدید از سایت یا وبلاگ خود به دست آورند. در اینجا دو نمونه از این سایتها معرفی می شود :

www.sitemeter.com

www.webgozar.com

فرهنگ اروپا در عصر دیجیتال

فناوری های اطلاعات و ارتباطات می توانند کمک زیادی به غنای فرهنگی اروپا هم از لحاظ محافظت و هم از لحاظ گسترش آثار هنری برای آموزش ، سرگرمی ، گردشگری و توسعه اقتصادی بکنند. این فناوری ها همچنین تسریع کننده خلاقیت و محرک نوآوری در همه زمینه های هنری و روابط اجتماعی خواهند بود.

ادامه نوشته

فراصنعتگرایی

جامعه فراصنعتی نامی پیشنهادی برای اقتصادی است که یک سری تغییرات ساختاری پس از روند صنعتی شدن در آن صورت گرفته است . مشخصات چنین جوامعی عبارتند از :

·         افزایش سریع حجم بخش خدماتی در برابر تولید.

·         افزایش مقدار فناوری اطلاعات که اغلب منجر به عصر اطلاعات می شود. اطلاعات ، دانش و خلاقیت ، مواد خام جدید چنین اقتصادی هستند . مفهوم انقلاب اطلاعاتی ، مرتبط است.

ادامه نوشته