روش تحقیق در علوم اجتماعی

استفاده از مطالب این وبلاگ به شرط ذکر منبع بلا مانع است.

روش تحقیق در علوم اجتماعی

استفاده از مطالب این وبلاگ به شرط ذکر منبع بلا مانع است.

نمونه گیری

یادداشتهای کنفرانس نمونه گیری

تاریخ کنفرانس 22/3/85 

تعریف نمونه گیری :

 

نمونه گیری فرآیند انتخاب مشاهده ها و تعمیم نتایج مشاهده به کل جمعیت است.

 

دلایل نمونه گیری :

  1. صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه.
  2. جلوگیری از افزایش احتمال اشتباهات از قبیل اشتباهات پرسشگر و نیافتن پاسخگویان.
  3. نتیجه نمونه گیری به شرط رعایت اصول و ضوابط آن ، با نتایج همه پرسی یکی است.

 

تاریخچه نمونه گیری : 

نمونه گیری در علوم اجتماعی همگام با نظرسنجی سیاسی، توسعه یافته است.

مجله آمریکایی لیترری دایجست در سال 1920 اسامی افرادی را از دفترچه های راهنمای تلفن و فهرست اسامی دارندگان خودرو انتخاب و اقدام به ارسال کارت پستالهایی برای آنان نمود. سردبیران این مجله در این کارت پستالها این سؤال را مطرح کرده بودند که از بین دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری به کدام یک رأی خواهید داد. لیترری دایجست پس از دریافت پاسخها به درستی پیش بینی کرد که چه کسی برندة انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. این مجله در دوره های بعدی انتخابات ریاست جمهوری حجم نظرسنجی خود را گسترش داد و پیش بینیهای آن در انتخابات ریاست جمهوری سالهای 1924، 1928 و 1932 درست از آب در آمد.

در سال 1936، این مجله برای ده میلیون نفر برگه های نظرسنجی فرستاد و دو میلیون پاسخ دریافت کرد. در این نظرسنجی 57 درصد شرکت کنندگان به آلف لندون و 43 درصد به روزولت رأی داده بودند. اما پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، نتایج کاملاً بر عکس بود و روزولت با 61 درصد آرا پیروز شده بود. اشتباه سردبیران لیترری دایجست در چهارچوب نمونه گیری آنها نهفته بود: دارندگان تلفن و مالکان خودروی شخصی. آنها نمونه ای از افراد ثروتمند را انتخاب کرده بودند.

 

 

اصطلاحات نمونه گیری :

  1. عنصر : واحدی که درباره اش اطلاعات جمع آوری می شود و مبنای تحلیل را فراهم می سازد.

  2. جمعیت : مجموعه افراد، اشیاء یا نمودهایی که یک یا چند صفت مشترک داشته باشند و یکجا در نظر گرفته شوند.

  3. چهارچوب : فهرست اصلی واحدهای نمونه گیری است که نمونه یا مرحله ای از نمونه، از آن انتخاب می شود.

  4. متغیر : صفات منحصر به فرد عنصرهای یک جمعیت را توصیف می کند.

  5. نمونه : زیرمجموعه ای از یک جمعیت است که برای استنباط ماهیت کل جمعیت انتخاب می شود.

  6. معرف بودن نمونه : همة اعضای جمعیت بخت یکسان برای انتخاب شدن داشته باشند.

 

تعیین حجم نمونه :

 

تعیین حجم نمونه بستگی به میزان دقت و اطمینان مورد نظر دارد که با فرمولهایی قابل محاسبه است.

 

دو عامل خطای نمونه گیری را کاهش می دهد :

  1. افزایش حجم نمونه.

  2. افزایش همگونی عنصرهای مورد انتخاب.

 

شیوه های نمونه گیری :

 

شیوه های نمونه گیری نسبت به مسائل مورد بررسی، متفاوت و تابع شرایط تحقیق است.

نمونه گیری غیر احتمالی :

  1. سهمیه ای : باید ساختار جامعه مورد مطالعه مشخص باشد و نیاز به اطلاعات روزآمد دارد. باید همان نسبتهایی که در جمعیت مورد مطالعه وجود دارد در نمونه انتخابی رعایت شود. مثال : افراد شاغل.

  2. گلوله برفی : برای جمعیتهای نادر که محل استقرار آنها مشخص نیست مناسب است. عناصری از یک جمعیت، محقق را به عناصر دیگر این جمعیت راهنمایی می کنند. مثال : افراد بی خانمان، مهاجران غیر قانونی.

  3. هدفمند یا قضاوتی : نمونه بر اساس قضاوت شخصی یا اهداف مطالعه انتخاب می شود.

 

نمونه گیری احتمالی (اتفاقی یا تصادفی) :

 

باید فهرستی از افراد یا عناصر جمعیت مورد مطالعه در اختیار داشته باشیم.

  1. ساده : از طریق قرعه کشی، استفاده از جداول اعداد تصادفی یا برنامه های رایانه ای.

  2. سیستماتیک یا منظم : ابتدا حجم جمعیت را بر حجم نمونه تقسیم می کنیم تا فاصله نمونه گیری بدست آید. سپس یک عدد اتفاقی را مبنای شروع قرار می دهیم و به اندازه فاصله نمونه گیری، افراد یا عناصر بعدی را انتخاب می کنیم تا نمونه مورد نظر کامل شود.

  3. خوشه ای : برای مناطق وسیع جغرافیایی که بدست آوردن فهرست کاملی از اجزای آن غیر ممکن است بکار می رود. در این روش نقشه مورد مطالعه را به بخشهایی تقسیم می کنیم سپس به روش اتفاقی ساده یا منظم از آن نمونه گیری می کنیم.

    دستور العمل برای انتخاب بهترین نمونه : به حداکثر رساندن تعداد خوشه ها و کاهش تعداد عناصر هر خوشه.

    نمونه گیری خوشه ای با احتمال متناسب با حجم : در این روش متناسب با حجم هر خوشه از آن نمونه گیری می کنیم.

  4. طبقه ای : برای جامعه آماری که ساخت همگن و متجانس ندارد استفاده می شود. این روش خطای نمونه گیری را کاهش می دهد. در این روش جمعیت مورد مطالعه را به زیرمجموعه های همگن تقسیم می کنیم. مثال : اعضای یک دانشگاه.

 

مزیتهای نمونه گیری احتمالی :

 

الف- حذف سوگیری آگاهانه یا ناآگاهانه.

ب- امکان محاسبه درجه خطا.

نظرات 12 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 10:19 ب.ظ http://www.adinehbook.com

بازاریابی برای صاحبان وبلاگ و سایت!

گیویان دوشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 05:50 ب.ظ

سلام آقای حکیم زاده. خوش حالم از این که خیلی خوب وارد میدان شده اید. امیدوارم هرچه بیشتر و بهتر بنویسید. بچه هایی که قبل از شما شروع کردند تجارب خوبی پیدا کرده اند. بد نیست اگر به آن ها سر بزنید/ برایشان نظر بنویسید/ به هر کدامشان که بهتر بودند لینک بدهید و دادوست مطلب کنید. موفق باشید:
http://www.assignment.blogsky.com, http://www.hamidtalaii.blogfa.com, http://khatesevom85.blogfa.com, http://www.amirreza1382.blogfa.com, http://zareyeshetaban.blogfa.com, http://www.mehrasa-m.blogfa.com, http://www.amirreza1382.blogfa.com, http://www.mehrvarzaan.blogfa.com, http://www.matin1385.blogfa.com, http://www.abiraf.blogfa.com,
http://aminrasooli.blogfa.com, www.jabbaralaei.persianblog.com, http://www.amirreza1382.blogfa.com, http://zareyeshetaban.blogfa.com, http://www.mehrasa-m.blogfa.com, http://www.mehrvarzaan.blogfa.com, http://www.abiraf.blogfa.com, http://www.matin1385.blogfa.com,

http://aminrasooli.blogfa.com, http://www.younesspace.blogspot.com, http://www.jabbaralaei.persianblog.com, http://www.jabbaralaei.persianblog.com, http://khatesevom85.blogfa.com, http://www.babak0000.blogfa.com, http://www.hamidtalaii.blogfa.com, www.assignment.blogsky.com, www.tenis.blogsky.com , www.mediamanagement.persianblog.com
www.metod.blogfa.com, www.raveshtahqiq.blogsky.com, www.mgozal.persianblog.com, www.omidjahanshahi.persianblog.com

http://www.knm.persianblog.com, www.karimalipoor.blogfa.com
http://www.roghiehamiri.blogfa.com, http://www.metod.blogfa.com, http://www.methodes.blogfa.com/

رضا یکشنبه 4 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 07:57 ق.ظ http://amirreza1382blogfa.com

سلام .
مطالب جالبی است .امیدوارم وبلاگت به روز باشه .
درصورت امکان از تصاویر و موسیقی نیز در وبلاگتون استفاده
بکنید .

امیری سه‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 09:10 ق.ظ

سلام اقای حکیم زاده
من همکلاس شما هستم
لطفا با من در ارتباط باشید
بنا دارم کنفرانس خودم را در وبلاگم بیاورم لطفا انرا بخوانید ئ نظر بدهید
با تشکر امیری

روح نواز سه‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 10:12 ق.ظ http://tenis.blogsky.com

سلام . من روحنواز هستم . با ارزوی مو فقیت برای شما، لطفا به وبلاگ من لینک بدهید .

دهشور سه‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 11:00 ق.ظ http://pathfinder.blogfa.com

سلام. سعیتان مشکور

مژگان شنبه 10 تیر‌ماه سال 1385 ساعت 10:58 ب.ظ http://mgozal.persianblog.com

سلام.
ورودتان به دنیای مجازی مبارک.
از شاگردان استاد هستم. رشته مدیریت رسانهو کارشناسی ارشد مشغول هستم.

morteza khafaie پنج‌شنبه 10 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 06:28 ب.ظ

im morteza khafaie from pune, india and im doing master of public health (epidemiology) when i saw your note i thought your subjet most probabily is statistics but im surprized when realized its not.

شاهین دوشنبه 18 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 02:49 ب.ظ

با سلام
مطالب خوبی است. من دنبال فرمول محاسبه تعداد اندازه نمونه گیری در انواع نمونه گیری های بیان شده هستم. آیا شما مس توانید کمکم کنید؟

مرتضی جمعه 20 دی‌ماه سال 1387 ساعت 03:16 ب.ظ

تشکر بابت این مطلب

سعید یکشنبه 29 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 11:52 ب.ظ http://www.downnegin.blogfa.com

آبروی حسین به کهکشان می ارزد ، یک موی حسین بر دو جهان می ارزد

گفتم که بگو بهشت را قیمت چیست ، گفتا که حسین بیش از آن می ارزد . . .


با عرض سلام به شما دوست عزیز وبلاگ فوق العاده ای دارید
با ما تبادل لینک کنید تا هم آمار و هم رتبه ی شما در سایت گوگل افزایش یابد
اول ما را با نام +++شهر دانلود+++لینک کنید سپس به سایت ما مراجعه کنید تا ما هم شما را لینک کنیم
منتظر حضور گرمتان هستیم.
یا علی.

شیما یکشنبه 18 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 11:04 ق.ظ

سلام وبلاگ خوبی دارید0
یک سایت خوب برای پیدا کردن مقالات تخصصی در همه زمینه ها به شما معرفی می کنم.
پایگاه اینترنتی ایران نمایه www.irannamaye.ir
در این سایت بیش از یک میلیون مقاله تمام موجود دارد.
همچنین جستجوی عناوین و ثبت نام در آن رایگان می باشد.


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد