روش تحقیق در علوم اجتماعی

استفاده از مطالب این وبلاگ به شرط ذکر منبع بلا مانع است.

روش تحقیق در علوم اجتماعی

استفاده از مطالب این وبلاگ به شرط ذکر منبع بلا مانع است.

مدرگ گرایی

موضوع تحقیق : بررسی تاثیر پدیده مدرک گرایی بر میزان مطالعه کتب غیر درسی توسط مردم تهران در سال 85 .

 

طرح مسئله :

  

      یکی از علل پایین بودن میزان مطالعه کتب غیر درسی در بین مردم ، وجود معضل مدرک گرایی در جامعه و در پی آن بها ندادن به سواد و دانسته های افراد است. وجود پدیده مدرک گرایی و شدت یافتن آن در جامعه باعث می شود افراد برای بدست آوردن مدارک تحصیلی ارزش زیادی قائل شوند و در عوض دانش اندوزی و افزایش سواد و دانسته های فردی روز به روز ارزش خود را نزد مردم از دست بدهد. با تشدید پدیده مدرک گرایی، دانش آموزان و دانشجویان تنها به مطالعه کتب درسی اکتفا نموده و تنها نگرانی آنها قبولی در امتحانات و هدف اصلی آنها گرفتن مدرک خواهد بود و در نتیجه هیچ رغبتی به مطالعه کتب غیر درسی بجز در موارد بسیار کم نخواهند داشت. از دیگر پیامدهای مدرک گرایی، تلاش داوطلبان صرفاً برای قبولی در دانشگاه بدون توجه به رشته تحصیلی، بی علاقگی آنان به رشته تحصیلی پس از قبولی در دانشگاه و بالاخره درس نخواندن، غیبت از کلاس درس، تقلب در امتحانات و تلاش آنان برای تعطیلی کلاس درس است. البته نباید فراموش کرد که عوامل دیگری نیز در پایین بودن میزان مطالعه کتب غیر درسی مؤثر است که از جمله آنها عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.

 

 

سؤالات تحقیق :

 

الف - آیا پدیده مدرک گرایی تاثیری بر میزان مطالعه کتب غیر درسی توسط مردم تهران در سال 85 دارد؟

ب – مردم تهران چند ساعت در روز را به مطالعه کتب غیر درسی اختصاص می دهند؟

 

 

فرضیه :

 

وجود پدیده مدرگ گرایی در جامعه یکی از علل پایین بودن میزان مطالعه کتب غیر درسی توسط مردم تهران در سال 85 است.

 

 

پرسشنامه :

  1. چند ساعت در روز را صرف مطالعه کتابهای غیر درسی می کنید؟

    الف- کمتر از نیم ساعت          ب- نیم تا یک ساعت

    ج- یک تا دو ساعت               د- بیش از دو ساعت 

  2.  به نظر شما داشتن سواد بالا چقدر اهمیت دارد؟

الف- خیلی زیاد     ب- خیلی     ج- تا حدودی    د- کم   ه- خیلی کم

 

روش تحقیق : پیمایشی  

روش گردآوری اطلاعات : مصاحبه  

روش نمونه گیری : خوشه ای چند مرحله ای

نظرات 12 + ارسال نظر
معصومه شنبه 27 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 08:40 ق.ظ http://zareyeshetaban.blogfa.com

سلام
به من هم سر بزنید
هم دانشکده ای محترم

رضا یکشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 08:01 ب.ظ http://amirreza1382

سلام
مبارک است .درمورد خودتان بنویسید.
دوستی اینترنتی با شما موجب مسرت من خواهد شد .
در صورت تمابل به وبلاگ من سر بزنید.

سمیرا چهارشنبه 24 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 12:48 ب.ظ http://nadaram

مطلیبتون جالب بود از اون واسه تحقیقم استفاده کردم

قهرمانی جمعه 5 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 11:35 ق.ظ

من دانشجو هستم دنبال یک تحقیق میگردم مطالب شما خیلی جالب بود تحقیق کامل شما را می خوام از نظر مبلغ هم مشکلی نیست

بماند دوشنبه 12 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 03:58 ب.ظ

خیلی مسخره بود مثلا اسمش روش تحقیقه هه ...

محسن چهارشنبه 21 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 11:14 ب.ظ

واسه من که اصلا فرصتی واسه تحقیق نداشتم کمک بزرگی بود..با اجازه ازش استفاده می کنم دوست عزیز..مدرک گرایی ..wink

سکینه پنج‌شنبه 22 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 04:54 ب.ظ


اللهم صل علی محمد وال محمد وغجل فرجهم اللهم عجل لولیک الفرج
سلام ما استاد روش تحقیقمون گفته یه تحقیقی رو باتوجه به مسائلی که تو کلاس گفته یعنی (روش تحقیق) در 10 صفحه گفته این مطالب رو که تو روش تحقیق کردن باید بکارببریم یه تحقیقی انجام بدیم مثلا گفته: یه گزارش تحقیق 5 فصل داره که اون فقط مطالبی رو که تو فصل اول برامون گفته ازمون می خواد (موضوعی که من انتخاب کردم ترس کودکان از تنهایی هست . شما خودتون هر موضوعی را که خواستید در مورد همون بنویسید )
1- بیان مسئله باید عنوان کنیم ما چه کاری را می خواهیم انجام بدهیم این کار توسط چه کسی با چه کسانی در کجا چه زمانی وچگونه؟2-سوال اصلی تحقیق ماست: اینجا عنوانمان را به سوالی تبدیل می کنیم (که از کلمه بررسی تبیین و تاثیر در عنوان استفاده می کنیم مثلا : سوال اصلی و سوالات فرعی را مطرح می کنیم
3-هدف تحقیق(چه چیزی را میخواهیم توصیف کنیم وتوصیف میزان همبستگی بین متغیر مستقل ومتغیر وابسته 4- اهمیت پژوهش باید حداکثر 3 صفحه بنویسیم (کاربرد این پژوهش در کجاست؟ مورداستفاده چه کسانی- سازمانی چه قشری می تونه ازتحقیق ما استفاده کنه)5- فرضیات تحقیق( همان سوال را تبدیل به فرضیه می کنیم 6- تعیین متغیرها(جدول تحلیلی که متغیر مستقل ومتغیر میانجی و وابسته را مشخص می کنیم7- تعاریف- اصطلاحات – واژه ها(هرچی که درفرضیاتمان مطرح شده یه واژه هست ما چطور می خواهیم ان را بیان کنیم وتعاریف کلیه اصطلاحاتی که در فرضیه ما هست)8-ابزار سنجش یا روشهای اماری(دریک صفحه یا نصف صفحه خلاصه می شه که جامعه اماری – حجم نموداری- متغیرها واصطلاحات لاتین- ابزارجمع اوری اطلاعات –روشهای اماریتجزیه وتحلیل را مشخص 9- جدول فرایندی (نم مرحله به مرحله را چگونه حرکت می کنم که 7مرحله داره: اول: سوال یا پرسش اغازین(سوال اصلی را اینجا می اوریم) دوم :مطالعات اکتشافی شامل 3مرحله (مباحث نظری-مباحث پژوهشی- مباحث تطبیقی) سوم:تعین مولفه های اصلی تحقیق. چهارم:تعیین ابزار جمع اوری اطلاعات .پنجم: تعیین روش تحقیق.ششم:تعیین روش اماری.هفتم:نتیجه گیری (پیداکردن مدل تحقیق)... شما زحمت بکشید یه تحقیقی را انتخاب کنید در حد 10 صفحه با توجه به این مطالب که امیدواره متوجه شده باشید را برام بفرستید یعنی من 7نمرم بسته به این تحقیق داره این استاده هم به هیچکس کمتر از1.5 نمره نداده کاش براشما کامل باشه ومن اولین کسی باشم که نمره کامل رو می گیرم انشاءالله ممنونم

سمانه چهارشنبه 10 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 07:06 ب.ظ

امیرحمزه سه‌شنبه 30 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 07:01 ب.ظ

هما چهارشنبه 13 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 11:59 ق.ظ

حداقل یک کمی آمار هم می دادی تا کار من راه بیفته

سانی چهارشنبه 29 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 06:53 ب.ظ

لطفا بیشتر توضیخ دهید و اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهید

علی اصغرلارتی یکشنبه 22 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 11:39 ب.ظ

باعرض سلام خواهشمندم اگر امکان دارد مهترین ژیامدهای مدرک گرایی در این دهه ایمیل شود با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد